Bu
kardeşlik olayı ile de Mekke’de bütün servetini bırakmış ve sadece Resulullah’a
duyduğu aşk ile Medine’ye gelmiş ve bundan dolayı fakir düşmüş insanlar ile
onlara kucak açmış Medinelileri kardeş ilan ederek, iki toplum arasında büyük
bir dayanışmanın ve duygusal bağlantının oluşmasını sağlamıştır. Peygamberimiz,
bu iki toplumu kardeş yaparken iki tarafından sosyal, ekonomik ve ailevi
konumunu da dikkate olmıştır. Zayıf olanı ekonomik bakımdan güçlü olanla,
sosyal konumu düşük olanı konumu
kuvvetli olanla kardeş yaparak bunların birbirine destek olmalarını
sağlamıştır.
İki
grupta da 45’er kişi kardeş ilan edilmiştir. Bunlar, servetlerini eşit bir
şekilde bölecek ve birbirlerine de varis olabileceklerdi. (Daha sonra varis
olma iptal edilecektir.) Peygamberimiz, kendine kardeş olarak da Hz. Ali’yi
seçmiştir. Fakat ibn-i Teymiye bunu kabul etmemektedir. O, muhacir ile
muhacir’in kardeş olamayacağını buradaki amacın muhacirlerin ekonomik ve sosyal
durumlarını düzeltmek olduğunu ve dolayısıyla bu rivayetin doğru olmayacağını
belirtse de bu konuda bir çok hadis rivayet edilmiştir. Ayrıca, peygamberimiz
hz. Hamza’yı hz. Zeyd’le kardeş yapmıştır. Yani bu kuralın dışına birkaç
örnekle çıkmış olmaktadır.[1] Bu
olay, Enes b. Malik’in evinde gerçekleşmiştir.
Enes
(ra) rivayet ettiği bir hadiste Abdurrahman b. Avf’u peygamberimiz Sa’d b.
Rabi’e ile kardeş yapmıştı. Sa’d’ın serveti çoktu. O, Abdurrahman b. Avf ile
malını yarı yarıya paylaşmayı ve iki karısından birisini de ona vermeyi teklif
etti. Fakat Abdurrahman b. Avf bunu kabul etmedi.
Günümüzün hasta toplumunda peygamberimizin bu
uygulaması toplumsal dayanışmayı artıracağı gibi toplumun refah ve mutluluğunu
da artıracaktır. Fakat mıalesef bu tür uygulamalar hep unutmaya terk
edilmiştir. Örneğin, yaşadığımız deprem felaketi sırasında bütün ülke halkı
olarak depremzedeleri kardeş ilan edip yanımıza alıp onlara yardım etseydik ve
bu tür durumlarda bu uygulamayı sürekli yapsaydık toplumda dayanışma, sevgi,
yardımlaşma artacağı gibi servet düşmanlığı da yok olacak ve ayrıca,
yardımların hedefe ulaşıp ulaşmadığı tartışmasıda ortadan kalkacaktı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder